Զրուցակիցս կինոռեժիսոր ՌՈՒԲԵՆ ՔՈՉԱՐՆ է, որի հետ մի հանդիպման ընթացքում խոսեցինք թե՛ արվեստի, թե՛ մեր ազգային էության որոշ խնդիրների մասին։
-Պարոն Ռուբեն, ի վերջո, ի՞նչ է թուրքը։
-Դա մի ցեղախումբ է, որը գիտի` իր վախճանը գալու է հայի ձեռքով, որովհետև միայն հայն է ողջ խորքով գիտակցում, թե ինչ է թուրքը։ Մյուսների համար թուրքն ուղղակի թշնամի է։ ՈՒ սա հավերժական է։ Ես հիշում եմ, դեռ նախորդ դարի 60-ականներին էին մեր տանը (Ռուբեն Քոչարը Երվանդ Քոչարի որդին է- Վ. Ա.) խոսում, որ թուրքն ու ադրբեջանցին նույնն են, ու մի օր դրանք միանալու են և միանալու են ընդդեմ հայի։
-Մեր այս օրհասական, բայց և այնպես հերոսական օրերը վաղը շատ ստեղծագործողների համար դառնալու՞ են առատ նյութ։
-Եթե մարդն ունի կյանքի իր տեսակետը, ապա ոնց էլ լինի նա իր արվեստում իր տեսակետն արտահայտում է։ Հայտնի խոսք կա. արջը յոթ երգ գիտի, յոթն էլ` մեղրի մասին։
-Այնուամենայնիվ, ո՞րն է Ձեր ֆիլմերով և կերպարվեստով անցնող կարմիր ժապավենը։
-Հավատքը։ Ես ունեմ մի մեծ նպատակ, մի կարևոր ասելիք. խոսել ազգի և մեր հավատքի մասին։ ՈՒ այս ամենը գումարվելով դառնում է մի ամբողջականություն։ Սա է իմ քաղաքականությունն արվեստում։ Մեր կինոն, կերպարվեստը, արվեստն առհասարակ մի հիմնաքար պիտի ունենան, այն պինդ ձողը պիտի ունենան, որի շուրջը պտտվում են մերկապարուհիները։ Հենց որ նրանք ձողը թողնեն, տապալվելու են։ Մեր հիմնաքարը, մեր ձողը մեր հավատքն է։
-Ձեր խոսքը տպավորիչ է, հատկապես մերկապարուհիների և նրանց պահապան ձողի զուգորդումը մեր զրույցին։
-Մի մարդ կա, Մարտին Լյութեր, որի մասին եմ ուզում խոսել։
-Շատ կներեք, բայց կարծես թե Մարտին Լյութերը` գերմանական ռեֆորմացիայի առաջնորդը, վախճանվել է 16-րդ դարում։
-Լյութերը հանճար էր, իսկ հանճարները դուրս են ժամանակից։ Նրա աշխատություններում մի միտք ինձ հետաքրքրեց, հավատքը հավատք, բայց թուրքի հետ հավատքի համար մի կռվիր, դու պետք է կռվես թուրքի դեմ հանուն քո ազգի և քո հողի։ Իսկ հավատքի համար կռիվը թող Աստծուն։ Մեր ներկա պատերազմն էլ հավատքի համար չէ, մենք կռվում ենք հանուն մեր ազգի գոյապահպանման և հանուն հայոց հողի, որի վրա պետք է ազգն ապրի։ Իհարկե, մեծ ցավ են ինձ պատճառում մեր զոհերը, բայց եթե երիտասարդ զինվորն ու սպան ռազմաճակատում չընկնեին, թուրքը հասնելու էր նրանց տուն ու մորթելու էր և՛ նրանց, և՛ նրանց ողջ ընտանիքը։
-Դուք շատ ֆիլմերի հեղինակ եք, որոնք, ցավոք, տարբեր հանգամանքներով պայմանավորված, լայնորեն ծանոթ չեն հանդիսատեսին։ Դուք և Ձեր ֆիլմերը, հարցս սա է։
-Ես երբևէ ֆիլմ չեմ նկարահանել ֆիլմ անելու համար։ Իմ արտահայտչամիջոցը կինոն է։ Ես նաև նկարում եմ, և շատ բաներ, որ ենթակա չեն կինոյով արտահայտվելու, իրականացնում եմ կերպարվեստում։ Նկարում եմ հազվադեպ, պարզապես երբ մի ապրում է հասունանում, այն փոխանցում եմ կտավին։ Ժամանակին մի քանդակ եմ ստեղծել, երբևէ ինքս ինձ չհամարելով քանդակագործ։ Այն լիարժեք պրոֆեսիոնալ ստեղծագործություն է, որի մասին թող դատեն արվեստասերները։ Բայց համոզված եմ, որ շատ քանդակագործներ իրենց հոգու խորքում կնախանձեն ինձ։
-Քանդակն անվանե՞լ եք։
-Այո, կոչվում է «Մայրություն»։ ՈՒնի երկու մետր բարձրություն, գտնվում է Նորքի զանգվածում։ «Պտղաբերության կենտրոնի» ղեկավար Էդուարդ Համբարձումյանի հորդորանքով ես կերտեցի «Մայրություն» արձանը։
-Վերադառնանք կինոաշխարհ։
-Կինոն դժվար ստեղծվելիք բան է, լուրջ ֆինանսներ է պահանջում, բայց ստեղծվում է, որովհետև սեր ու հավատ կա, և ֆիլմի ավարտից հետո հասկանում եմ, որ դրանում Աստծու մատն էր խառը։ Իմ ֆիլմերը ժամանակավրեպ են, դրանք երեկվա, այսօրվա և վաղվա չափումների մեջ են։ Հայրս ասում էր, որ արվեստը չպետք է էսօրվանը լինի, էսօրվանը լուրերն են, քրոնիկան է, իսկ արվեստն անժամանակ է, բայց նաև իր ժամանակի մեջ է ստեղծված։ Իմ «Հերոստրատը» նկարահանել եմ 2001-ին, բայց այն կարող էի նկարել և՛ 1991-ին, և՛ 2021-ին։ Հերոստրատն ընդամենը միջոց էր ասելիքս տեղ հասցնելու։ Դա փայլուն դրամատուրգիայի վրա ստեղծված ֆիլմ է, ինչպես «Արահետը», ինչպես իմ նկարահանած մյուս բոլոր ֆիլմերը, դիտեք ու համոզվեք։
-Ո՞վ է դրամատուրգը, եթե գաղտնիք չէ։
-Հեղինակը ես եմ։ Գիտե՞ք, շատերին թվաց, թե ես հենվել եմ նշանավոր Գրիգորի Գորինի «Հերոստրատի» վրա։ Բայց իմ հերոսներն այլ մարդիկ են։ Ինձ մոտ այլ է խնդիրը։ ՈՒղղակի Գորինի առաջարկած սյուժեի վրա հիմնվեցի։ Այս թեմային ես մոտեցել եմ քրիստոնեաբար։
Երբ Արմեն Վաթյանի միջնորդությամբ Գորինը կյանքի վերջին շրջանում ծանոթացավ մեր սցենարին, ուղղակի հիացավ ու ասում էր` սա կարծես և իմ գործն է, և իմը չէ։ Իմ Հերոստրատը Քրիստոսն է մարդու կերպարում, բայց նա հողի մարդ է, Աստվածամարդ չէ, որը ժամանակից շուտ է աշխարհ եկել։ Նա գիտակցում է ամեն բան, բայց նրա էության մեջ բացակա է երկնայինը։
Իմ Հերոստրատը Քրիստոսի նախատիպն է։ Սա է նրա ողբերգությունը։ Այս ֆիլմում շատ հետաքրքիր մտքեր կան։
-Ֆիլմն ընկալվե՞ց ինչպես ցանկանում էիք։
-Ովքեր ընկալեցին «Հերոստրատը», իմ ընկերն ու բարեկամն են, ովքեր չհասկացան, հոգ չէ, շատ հետաքրքիր ու խոր բաներ այս աշխարհում ժամանակին չեն ընկալվում։ Ի դեպ, մի օր մի շատ բարձրաստիճանավոր խոստովանեց` ծայրեծայր դիտեցի ֆիլմը, բայց գիտեք, Ձեր «Համլետ» ֆիլմ-բալետը դիտելուց հետո գրեթե բան չհասկացա։ Պատասխանս չուշացավ` կարելի է կարծել, թե կյանքում ամեն ինչ հասկացել եք, մնացել էր «Հերոստրատը»։
-Ձեր ֆիլմաշխարհը ներկայացրեք։
-Երբ հասուն տարիքում ես, և երբ տարիների հեռվից ես առնչվում սեփական ստեղծագործություններիդ, այդ ամենն արդեն այլ կերպ ես գնահատում։
-Ձեր տեսակետները երբեմն հանդուգն տպավորություն են թողնում։
-Այդպես է, բայց ես գիտեմ, թե ով եմ, ես գիտեմ, թե ինչ եմ մտահղացել և ինչ եմ ստեղծել, ինչը զտվել է ժամանակի ընթացքում։ «Արահետ» ֆիլմը 1990-ականների տառապյալ շրջանի մասին է։ Այն բացահայտում է հայ էմիգրանտի կյանքը, նրա ապրումները` փիլիսոփայական անցումներով։ Ես երբեմն զարմանում եմ, թե ինձ ինչպես հաջողվեց նման սցենար գրել։ Անվերապահ ասում եմ, որ «Արահետ» ֆիլմը դասական է էմիգրացիայի բացահայտման տեսանկյունից։ Եվ պնդում եմ, որ այս ֆիլմի կողքին էմիգրանտի հոգեաշխարհը ողջ խորությամբ բացահայտող ոչ մի ֆիլմ հայկական կինոյում չի ստեղծվել։ Ինքս տասը տարի ապրել եմ ԱՄՆ-ում և գաղթյալի հոգեբանությունը շոշափելի զգացել եմ։ Ի դեպ, Հայաստանում «Արահետ» ֆիլմը չընկալվեց իր ողջ խորությամբ, իսկ արտասահմանում հաճախ հանդիսատեսներն անկարող էին զսպելու արցունքները։ «Արահետը» սյուռեալիստական ֆիլմ է, ցավոք, անընկալելի շատերի համար։ Եվ կարող եք գրել, որ «Արահետը» մեր սյուրռեալիստական կինոն է։ Դա Դալիի ֆորմալիստական սյուրռեալիզմը չէ, ի վերջո, սյուրռեալիզմը գերռեալիզմն է։
-Կգրեմ, հետո կփնտրեմ, կգտնեմ այն և հուսամ, որ հաճույքով կհամաձայնեմ Ձեր ասածին։
Ձեր «Վիոլա» ֆիլմը ևս առանձնահատուկ կինոաշխարհ է։
-Դա զարմանալի ֆիլմ է, վերստին սյուրռեալիստական է և լի է խորհրդապատկերներով։
-Անդրադառնանք Ձեր վերջին` «Ինքնանկար» ֆիլմին։
-Նրա գաղափարն ու ասելիքն ուղղակի ֆանտաստիկ են, նման բանի ես չեմ հանդիպել որևէ այլ ֆիլմում, արվեստի որևէ այլ գործում. եթե Դուք տեսել եք, ասացեք ինձ, և ես ուրախությամբ կհամաձայնեմ Ձեզ։
-Ձեզ ուրախություն պարգևելուց առաջ ես դեռ պետք է դիտեմ այն։ Առայժմ ինքներդ այն ներկայացրեք, ես Ձեզ հավատ եմ ընծայում։
-Ֆիլմի հերոսը գեղանկարիչ Մայիս Մխիթարյանն է, ֆիլմի բեմելը կայացավ, ցավոք, զարգացում չունեցավ, որովհետև համընկավ համավարակի հետ։ Հիմա «Ինքնանկարի» մասին։ Այն խիստ ինքնատիպ է, մեր հայ կինոն չի կարող նմանվել ամերիկյան, եվրոպական կամ հնդկական կինոյին, քանի որ մեր արվեստը ինքնին չափազանց ինքնատիպ է։
-Կներեք, հիշեցի որ Կոմիտասին առնչվող վավերագրական ֆիլմ եք նկարել, ինչպե՞ս եք այն այսօր ընկալում։
-Շարունակում եմ միտքս. ինչպես որ մեր կինոն ու արվեստն առհասարակ նման չեն որևէ ազգի կինոյին ու արվեստին, այնպես էլ առանձնահատուկ է հայկական երաժշտությունը, առանձնահատուկ է Կոմիտասը։ Երբ Կոմիտասն իր երաժշտությունը հնչեցրեց Եվրոպայում, եվրոպացի երաժշտասերները չասացին` դա լա՞վ երաժշտություն է, թե՞ վատն է։ Նրանք չկարողացան Կոմիտասի երաժշտությունը գնահատել իրենց չափանիշներով, և ասացին, որ դա ուրիշ բան է։ Այնպես որ մեր կինոն էլ ուրիշ բան պետք է լինի։ Ինչպես որ մեր գիրն է ուրիշ։
Առհասարակ մեր կինոն ունի երկու հսկա սյուն` Փարաջանով և Փելեշյան։ Նրանց ստեղծած կինոն ոչ մի կապ չունի հայկական կինոյի հետ, այնինչ հենց դա է իսկական հայկական կինոն, հայեցի կինոմտածելակերպը։ Նրանք մեր ժամանակակիցն էին, ապրելով նրանց կողքին` մենք նրանց չէինք տեսնում։
-Պարոն Քոչար, բայց չէ՞ որ մենք նրանց ամեն օր և ամենուր պճնում էինք դափնեպսակներով։
-Մեծարել չի նշանակում տեսնել։ Տեսնելն ընկալել չէ, եթե ընկալեինք, կգնայինք նրանց հարթած ուղիով։
-Ըստ իս, «Հայֆիլմը» նույնքան էր լուրջ կինոստուդիա, որքան որ լուրջ ավտոգործարան էր «Երազը»։
-Երազը» դեռ ոչինչ, եթե հիշում եք, տարբեր հանրապետություններից ժամանած վարորդները Երևան-Սևան ճանապարհին դրանք կանգնեցնում, բոլտերը ձգում էին, ու դրանք մի կերպ հասնում էին Միջին Ասիա։ Վերադառնանք կինոաշխարհ։ Հենրիկ Մալյանը, իրոք, տաղանդ էր, նրա «Եռանկյունիում» ինչ-որ հիմնավոր բան կար, ցավոք, նա չկարողացավ լիովին բացահայտվել։ Դա նրան թույլ չտրվեց։ Նույնն է մեր գեղանկարչության մեջ. կան շատ տաղանդավոր նկարիչներ, որոնք այդպես էլ լիարժեք չեն բացահայտվել։
-Մաեստրո Քոչարի մեծությունը, ըստ իս, լիովին բացահայտված չէ։
-Մեր ժողովուրդը դեռ չի ընկալել Քոչարին, նրան ընկալում, գնահատում է Սասունցի Դավթի հրաշալի արձանով։ Մենք, ցավոք, անցնում ենք Քոչարի կողքով, ինչպես արաբն է անցում եգիպտական սֆինքսի կողքով։
-Վերադառնանք «Ինքնանկարին»։ Ես շնորհակալ եմ Գրիգոր Մովսիսյանին, որը հնարավորություն ընձեռեց խոսելու այդ թեմաներով, աջակցեց ֆիլմի ստեղծմանը։
-Ինչի՞ մասին է ֆիլմը։ Հավատքի, մի բան, որ անտեսված է մեր կինոյում։ Ես ներկայացրել եմ Քրիստոսի կողքին ապրած մարդկանց, որոնք նրա հանդեպ մեղք գործեցին և թողություն խնդրեցին։ Յուրաքանչյուրն իր ձևով։ Այսքանը։
Զրույցը`
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ